مننژانسفالیت تبخال چیست؟

مننژها لایه هایی از بافت نازک هستند که مغز شما را می پوشانند. اگر این بافت ها عفونی شوند ، مننژیت نامیده می شود. وقتی مغز شما ملتهب یا عفونی می شود ، به این مشکل انسفالیت می گویند. اگر هم مننژها و هم مغز عفونی باشند ، به این حالت مننگوآنسفالیت می گویند.

آنسفالیت مبتلا به تبخال، یک اورژانس پزشکی است. باید سریع تشخیص داده و درمان شود. این بیماری اغلب در صورت عدم درمان کشنده است. بسیاری از افرادی که از آن جان سالم به در می برند ، پس از آن دچار مشکلات طولانی مدت می شوند.

مننژانسفالیت تبخال چه چیزی باعث می شود؟

مننژیت و انسفالیت ممکن است توسط باکتری ها ، قارچ ها یا انواع دیگر میکروب ها ایجاد شود. اما بسیاری از آنها توسط ویروس ها ایجاد می شوند.

انسفالیت ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است. بیشتر آنها توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV1) ایجاد می شوند ، ویروسی که باعث زخم های سرد نیز می شود. همچنین ممکن است این بیماری توسط ویروس تبخال نوع ۲ (HSV2) ایجاد شود. این ویروس می تواند از طریق تماس جنسی یا از مادر آلوده به نوزاد در هنگام زایمان منتقل شود. عفونت HSV1 همچنین می تواند از طریق رابطه جنسی به ناحیه تناسلی منتقل شود. این ویروس ها در تمام طول عمر فرد در بدن باقی می مانند ، حتی زمانی که علائم عفونت ایجاد نمی کنند.

گاهی اوقات مننژانسفالیت در طول عفونت اولیه با ویروس هرپس سیمپلکس رخ می دهد ، اما اغلب در اثر فعال شدن مجدد ویروس از عفونت قبلی ایجاد می شود.

مننژانسفالیت تبخال چه علائمی دارد؟

اگر مننژیت ویروسی دارید ، علائم ممکن است شامل تب ، حساسیت به نور ، سردرد و سفتی گردن باشد. اگر علائم دیگری مانند گیجی ، تشنج ، خواب آلودگی یا نقص عصبی کانونی دارید – یک مشکل عملکرد عصبی که بر ناحیه خاصی تأثیر می گذارد – ممکن است نشان دهد که مغز شما نیز تحت تأثیر قرار گرفته است و پزشک ممکن است آن را مننژوانسفالیت تشخیص دهد.

اینها علائم احتمالی مننژانسفالیت هستند:

• سفتی گردن
  • حساسیت به نور
  • مشکل در تفکر
  • تغییر شخصیت
  • توهم بینایی و شنیداری
  • رفتارهای غیر معمول
  • بیهوشی

مننژانسفالیت تبخال چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر پس از بررسی سابقه پزشکی و علائم ، پزشک فکر کند ممکن است دچار مننژانسفالیت تبخال باشید ، آزمایشات و آزمایش های مختلفی را برای تأیید تشخیص تجویز می کند. سایر آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه عصبی. پزشک یک معاینه عصبی را برای جستجوی تغییرات در عملکرد حسی ، بینایی ، هماهنگی و تعادل ، وضعیت روانی و خلق و خوی انجام می دهد.

لومبار پانکچر. در این روش ، پزشک نمونه ای از مایع نخاعی را می گیرد. سلول ها و سایر مواد موجود در این مایع ممکن است سرنخ های مهمی را به او ارائه دهد.

تصویربرداری ممکن است پزشک بخواهد تصاویری از مغز شما با استفاده از CT یا اسکن MRI ایجاد کند.

EEG با قرار دادن الکترودها بر روی پوست سر ، امواج مغزی را اندازه گیری می کند.

آزمایش خون. آزمایش خون به شناسایی عفونت کمک می کند.

اگر پزشک تصور می کنند که یک نوزاد مبتلا به آنسفالیت تبخال ناشی از عفونت با HSV2 در هنگام عبور از کانال تولد است ، ممکن است نمونه هایی از خون و مایع نخاعی نوزاد را بررسی کند.

مننژانسفالیت تبخال چگونه درمان می شود؟

اولین درمان، درمان علت عفونت است. از آنجا که بیشتر موارد مننژانسفالیت ناشی از ویروس هرپس است ، آسیکلوویر ضد ویروسی برای درمان آن استفاده می شود. ممکن است لازم باشد این دارو را از طریق وریدی (IV) به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز مصرف کنید. همچنین ممکن است پزشک برای کاهش تورم در مغز و درمان یا جلوگیری از تشنج به شما دارو بدهد.

پزشکان ممکن است نوزادان مبتلا به این بیماری را برای چند هفته با آسیکلوویر درمان کنند.

بسته به شدت عفونت ، ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشید.