درد نوروپاتیک چیست؟

اگر سیستم عصبی شما آسیب ببیند یا به درستی کار نکند ، ممکن است درد نوروپاتیک رخ دهد. شما می توانید از هر یک از سطوح مختلف سیستم عصبی – اعصاب محیطی ، نخاع و مغز احساس درد کنید. با هم ، نخاع و مغز به عنوان سیستم عصبی مرکزی شناخته می شوند. اعصاب محیطی اعصابی هستند که در سراسر بدن شما در نقاطی مانند اندام ، بازوها ، پاها ، انگشتان دست و پا پخش می شوند.

فیبرهای عصبی آسیب دیده سیگنال های اشتباهی را به مراکز درد ارسال می کنند. عملکرد عصب ممکن است در محل آسیب عصبی و همچنین مناطقی در سیستم عصبی مرکزی تغییر کند.

نوروپاتی اختلال عملکرد یا تغییر در یک یا چند عصب است. دیابت مسئول حدود ۳۰ درصد موارد نوروپاتی است. همیشه نمی توان منبع درد نوروپاتیک را تشخیص داد. صدها بیماری وجود دارد که با این نوع درد مرتبط هستند.

علائم و علل درد نوروپاتیک

منابع درد نوروپاتیک کدامند؟

درد نوروپاتیک می تواند ناشی از بیماری هایی باشد ، از جمله:

• اعتیاد به الکل
  • دیابت.
  • مشکلات عصبی صورت.
  • عفونت HIV یا ایدز.
  • اختلالات سیستم عصبی مرکزی (سکته مغزی ، بیماری پارکینسون ، ام اس و غیره)
  • سندرم درد منطقه ای پیچیده.
  • زونا.

علل دیگر عبارتند از:

• داروهای شیمی درمانی
  • پرتو درمانی.
  • قطع عضو ، که می تواند باعث درد فانتوم شود.
  • التهاب عصب نخاعی.
  • ضربه یا جراحی با آسیب عصبی ناشی از آن.
  • نفوذ عصبی توسط تومورها.

علائم درد نوروپاتیک چیست؟

در صورت بروز درد نوروپاتیک ممکن است علائم زیادی وجود داشته باشد. این علائم عبارتند از:

• درد خود به خود (دردی که بدون تحریک ایجاد می شود): شبیه درد تیرکشنده ، سوزش ، چاقو یا درد شبیه شوک الکتریکی ؛ سوزن سوزن شدن ، بی حسی یا احساس “سوزن سوزن شدن”
  • درد برانگیخته: درد ناشی از محرک های ملایم بر روی پوست ، فشار و غیره که به آن آلودینیا گفته می شود. درد برانگیخته همچنین ممکن است به معنای افزایش درد با محرک های معمولاً دردناک مانند گرما باشد. به این نوع درد هایپرالژی می گویند.
  • احساس ناخوشایند و غیرطبیعی اعم از خود به خودی یا برانگیخته (اسهال خونی).
  • مشکلات خواب و مشکلات عاطفی به دلیل اختلال در خواب و درد.

تشخیص و آزمایشات

چگونه درد نوروپاتیک تشخیص داده می شود؟

پزشک سابقه پزشکی را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. اگر پزشک می داند یا مشکوک است که دچار آسیب عصبی شده اید ، علائم معمولی درد نوروپاتیک را تشخیص می دهد.

مدیریت و درمان

درد نوروپاتیک چگونه درمان می شود؟

اهداف درمان عبارتند از:

• درمان بیماری زمینه ای (به عنوان مثال ، اشعه یا جراحی برای کوچک کردن توموری که بر عصب فشار می آورد).
  • تسکین درد.
  • حفظ عملکرد.
  • بهبود کیفیت زندگی.
  • درمان چند حالته (شامل داروها ، فیزیوتراپی ، مشاوره روانشناسی و گاهی جراحی) معمولاً برای درمان دردهای نوروپاتی مورد نیاز است.

داروهایی که معمولاً برای دردهای نوروپاتی تجویز می شوند شامل داروهای ضد تشنج مانند موارد زیر است:

• گاباپنتین (Neurontin®).
  • پرگابالین (Lyrica®).
  • توپیرامات (Topamax®).
  • کاربامازپین (Tegretol®).
  • لاموتریژین (Lamictal®).

پزشکان همچنین داروهای ضد افسردگی تجویز می کنند

• آمی تریپتیلین (Elavil®).
  • نورتریپتیلین (Pamelor®).
  • ونلافاکسین (Effexor®).
  • دولوکستین (Cymbalta®).

دریافت نسخه از متخصص درد برای داروهای ضد تشنج یا داروهای ضد افسردگی به این معنی نیست که شما تشنج دارید یا افسرده هستید. با این حال ، درست است که درد مزمن می تواند با اضطراب یا افسردگی بدتر شود.

درمان های موضعی مانند لیدوکائین یا کپسایسین – کرم ها یا پمادها – می توانند در ناحیه دردناک استفاده شوند. داروهای ضد درد شبه افیونی در درمان دردهای عصبی موثزتر نیستند و اثرات منفی ممکن است از استفاده طولانی مدت آنها جلوگیری کند.

این درد همچنین می تواند با بلاک های عصبی که توسط متخصصان درد تزریق شده است ، از جمله تزریق استروئیدها ، بی حسی موضعی یا سایر داروها به اعصاب آسیب دیده ، درمان شود.

درد نوروپاتیک که به درمانهای ذکر شده در بالا پاسخ نداده است می تواند با تحریک نخاع ، تحریک عصب محیطی و تحریک مغز درمان شود.