فلج مغزی در کودکان چیست؟

اگر کودک شما مبتلا به فلج مغزی است این مقاله را بخوانید

فلج مغزی در کودکان (CP) نوعی اختلال مغزی (عصبی) است که باعث اختلال در عملکرد طبیعی حرکات می شود. این یک بیماری مادام العمر است که بر نحوه ارتباط مغز و عضلات تأثیر می گذارد. فلج مغزی بر حرکت بدن ، کنترل عضلات، هماهنگی، رفلکس ها، وضعیت بدن و تعادل تأثیر می گذارد. این مشکلات در اثر آسیب دیدن یا رشد غیر طبیعی برخی مناطق مغزی ایجاد می شود. اما بسیاری از کودکان مبتلا به CP هوش طبیعی دارند. شدت CP می تواند متغیر باشد، اما با گذشت زمان بدتر نمی شود. با تشخیص و درمان به موقع وصحیح، کودکان می توانند یاد بگیرند که چگونه شرایط خود را مدیریت کنند.

چه عواملی باعث فلج مغزی در کودکان (CP) می شود؟

فلج مغزی در کودکان (CP) زمانی اتفاق می افتد که ناحیه ای از مغز که عملکرد حرکتی را کنترل می کند، غیرطبیعی یا آسیب دیده باشد. این می تواند قبل یا هنگام تولد اتفاق بیفتد. بیشتر موارد CP مادرزادی است. گاهی نیز ممکن است فلج مغزی پس از تولد اتفاق بیفتد. این حالت فلج مغزی اکتسابی نامیده میشود و معمولاً در اثر عفونت یا آسیب به سر اتفاق می افتد.

در بسیاری از موارد ، علت دقیق CP مشخص نیست. این ممکن است در نتیجه مشکلی مانند موارد زیر باشد:

• کمبود اکسیژن به مغز
  • شرایط ژنتیکی
  • خونریزی در مغز
  • زردی شدید
  • آسیب سر

علائم CP در کودک چیست؟

علائم می تواند در هر کودک کمی متفاوت باشد. کودک ممکن است ضعف عضلانی، کنترل حرکتی ضعیف یا لرزش (اسپاستیک) دست ها یا پاها داشته باشد. همچنین ممکن است یک کودک سفتی عضلات را به صورت سفتی پا یا مشت های گره کرده داشته باشد.

علائم بستگی به نوع CP دارد. انواع و نشانه ها عبارتند از:

• دیپلژی اسپاستیک. دی یعنی دو. این نوع از فلج مغری بیشتر در پاها ایجاد میشود. اما گاهی اوقات نیز بازوها را درگیر میکند. به دی پلژی پاراپلژی نیز گفته می شود.
  • کوادری پلژی اسپاستیک. به این حالت تتراپلژی نیز گفته می شود. کواد و تترا به معنی ۴ است. این نوع فلج مغزی تمام دست ها و پاها را مبتلا میکند است.
  • همی پلژی اسپاستیک. همی یعنی نصف. این حالتی است که در ۱ طرف بدن مانند بازو راست و پای راست تأثیر می گذارد.
  • همی پلژی دوتایی اسپاستیک. این حالت اسپاستیک در هر دو طرف بدن است. میزان اسپاسم در هر طرف متفاوت است.
  • فلج مغزی اتتویید. به این حالت فلج مغزی دیسكینتیك نیز گفته می شود. در این حالت بیماران فلج مغزی قادر به کنترل حرکت نیستند. حرکت معمولاً پیچ و تاب دار است.
  • فلج مغزی اتاکسیک: این امر بر تعادل تأثیر می گذارد و منجر به راه رفتن ناپایدار می شود. همچنین بر هماهنگی حرکتی تأثیر می گذارد. این کار اختلال کارهایی مانند نوشتن را دشوار می کند.

نوزادان مبتلا به CP اغلب در رسیدن به نقاط عطف حرکتی کند هستند. این نقاط عطف شامل یادگیری غلتیدن، نشستن، سینه خیز رفتن یا راه رفتن باشد. آنها همچنین ممکن است رفلکس های خاصی را حفظ کنند که به طور معمول در اوایل نوزادی از بین می روند.

کودکان مبتلا به CP ممکن است مشکلات دیگری نیز داشته باشند. اما اینها علائم و نشانه های فلج مغزی نیستند. CP فقط به اختلال عملکرد حرکتی اشاره دارد. مشکلات اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکلات بینایی ، شنوایی یا گفتاری
  • ناتوانی های یادگیری و مشکلات رفتاری
  • ناتوانی ذهنی
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات روده و مثانه
  • مشکلات اسکلتی مانند اسکولیوز یا انحنای جانبی ستون فقرات

چگونه CP در کودک تشخیص داده می شود؟

تشخیص فلج مغزی در کودکان (CP) معمولاً تا سن حداقل ۶ تا ۱۲ ماهگی انجام نشود. این سنین زمانی هستند که کودک باید به نقاط عطف رشد برسد. این موارد شامل نشستن ، ایستادن و راه رفتن به علاوه کنترل دست و سر است.

کودک شما همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند:

• ارزیابی عملکرد مغز و اعصاب. این کار رفلکس ها و عملکرد مغز و حرکت را بررسی می کند.
  • ام آر آی: این آزمایش تصویربرداری از آهن رباهای بزرگ و کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از اندام ها و بافت های بدن استفاده می شود. این تست تصویربرداری اغلب برای ارزیابی CP استفاده می شود.
  • مطالعات تغذیه. در این آزمایشات از اشعه ایکس یا فیلم استفاده می شود تا ببینید از زمان ورود غذا به دهان کودک تا زمان بلعیدن کودک چه اتفاقی می افتد.
  • الکتروانسفالوگرام  این روش فعالیت الکتریکی در مغز را بررسی می کند.
  • تجزیه و تحلیل راه رفتن. این روش الگوی راه رفتن کودک شما را نشان می دهد.
  • سی تی اسکن. در این آزمایش از اشعه ایکس و کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از بدن استفاده می شود. سی تی اسکن تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، عضلات، چربی و اندام ها را نشان می دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس استاندارد دارد.
  • مطالعات ژنتیکی. این آزمایشات به دنبال اختلالات سلامتی دیگری انجام میشود که می تواند در خانواده ها وجود داشته باشد.
  • آزمایشات متابولیک. این آزمایشات کمبود آنزیم های خاصی را که برای حفظ عملکرد طبیعی بدن مورد نیاز است، بررسی می کند.

موارد دیگری که باید بررسی شوند عبارتند از:

• تولد زودرس
  • التهاب جفت یا مایع آمنیوتیک ناشی از عفونت (کوریو آمنیونیت)
  • اختلال لخته شدن خون
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • عفونت ویروسی
  • سو مصرف مواد شیمیایی یا مواد در دوران بارداری
  • خونریزی مغزی
  • جراحت
  • عوارض زایمان

فلج مغزی در کودک چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک و شدت بیماری دارد. CP یک بیماری مادام العمر است که هیچ درمانی ندارد. یک کودک توسط یک تیم بهداشتی درمان می شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• پزشک اطفال یا پزشک خانواده.
  • جراح ارتوپد. این تخصص به درمان اختلالات عضلات ، رباط ها ، تاندون ها و استخوان ها میپردازد
  • متخصص مغز و اعصاب این پزشک شرایط مغز ، نخاع و اعصاب را درمان می کند.
  • جراح مغز و اعصاب. این پزشک مغز و نخاع را درمان می کند.
  • چشم پزشک. به درمان اختلالات و مشکلات چشمی میپردازد.
  • دندانپزشک این یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی است که مشکلات دهان و دندان را درمان می کند.
  • پرستار این یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی است که اغلب با سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی کار می کند.
  • متخصص طب فیزیکی این یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی است که در زمینه طب فیزیکی و توان بخشی تخصص دارد.
  • متخصص ارتوز این یک متخصصی است که بریس و آتل می سازد.
  • تیم توانبخشی. اینها شامل کاردرمانگر، فیزیوتراپیست، گفتاردرمانگر و شنوایی سنجی است.

مدیریت CP ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• توانبخشی
  • وسایل کمک به موقعیت یابی برای کمک به کودک در نشستن ، دراز کشیدن یا ایستادن
  • مهاربندها و آتل ها برای جلوگیری از تغییر شکل و ایجاد حمایت یا محافظت
  • داروهایی که از طریق دهان یا تزریق برای کاهش اسپاستیک در عضلات استفاده می شوند
  • جراحی برای درمان مشکلات ارتوپدی مانند انحنای کمر ، دررفتگی مفصل ران ، تغییر شکل مچ پا و پا و انقباض عضلات
  • جراحی برای درمان اسپاستیک
  • با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کودک خود در مورد خطرات ، مزایا و عوارض جانبی احتمالی همه روش های درمانی صحبت کنید.

عوارض احتمالی CP در کودک چیست؟

عوارض احتمالی از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. درمان عوارض به علائم، سن و سلامت عمومی کودک بستگی دارد.

چگونه می توانم از جلوگیری از CP در فرزندم کمک کنم؟

از CP مرتبط با مشکلات ژنی نمی توان جلوگیری کرد. اما شما می توانید کارهای خاصی انجام دهید که ممکن است به کاهش خطر کمک کند:

• قبل از حاملگی تا حد ممکن سالم باشید. مراقبتهای زودرس و منظم قبل از تولد را انجام دهید.
  • در دوران بارداری سیگار نکشید.
  • برای برخی بیماری ها که می تواند به کودک در حال رشد آسیب برساند ، واکسینه شوید.
  • پس از تولد، CP اکتسابی اغلب ناشی از عفونت یا آسیب است. با کمک به سالم نگه داشتن کودک و ایمنی کودک می توان از برخی از این موارد جلوگیری کرد.
  • واکسن های کودک خود را به روز نگه دارید.
  • با استفاده از صندلی اتومبیل ، محافظت از نوزاد در محل زندگی و مراقبت از کودک خردسال برای جلوگیری از آسیب دیدگی اقدامات لازم را انجام دهید.